Gå til indhold

Selvbetjeningsløsningen 'Ret BBR' vinder digitaliseringspris

Udviklings- og Forenklingsstyrelsens selvbetjeningsløsning ’Ret BBR’ har vundet Sammenhængsprisen, som er blevet uddelt på digitaliseringskonferencen OffDig.

’Ret BBR’ er en løsning til borgere, som skal have korrekte BBR-oplysninger, hvis de blandt andet skal sælge, have forsikring eller finansiering. Løsningen er udarbejdet i tæt samarbejde med borgere og kommuner, og det store fokus på brugervenlighed og nye forbedrede funktioner er nu blevet belønnet med Sammenhængsprisen ved digitaliseringskonferencen OffDig.

Jens Daugaard, fagdirektør i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, er stolt af det flotte stykke arbejde.

- Jeg er meget glad på mine kollegaers vegne. ’Ret BBR’ er et pragteksemplar på en løsning, som vender et komplekst problem til en brugervenlig løsning, og jeg er dybt imponeret over, hvad der er skabt af værdi, siger Jens Daugaard.

Dommerkomitéen lagde også vægt på, at selvbetjeningsløsningen giver en brugervenlig og enkel adgang til to millioner boligejere til at rette i deres BBR-oplysninger. Prisen blev også givet, fordi løsningen er et godt eksempel på en ensartet og sammenhængende løsning til gavn for både kommuner og andre offentlige myndigheder samt en lang række private virksomheder.

’Ret BBR’ har allerede båret frugt

Den nye selvbetjeningsløsning har allerede vist sig at være en hjælp for både borgere og kommuner. Den har nemlig haft en positiv indflydelse på antallet af henvendelser til de enkelte kommuner, som nu skal bruge færre ressourcer på at håndtere supporten på BBR.

- Behovet for support er mere end halveret. I begyndelsen var der 18 henvendelser om BBR til supporten for hver 100 indberetninger til kommunen. Nu er der syv henvendelser om BBR for hver 100 indberetninger, siger Søren Rude, kontorchef i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. 

Hvilke projekter indstilles til sammenhængsprisen?

Sammenhængsprisen gives til en offentlig institution eller myndighed, som har gennemført et digitaliseringsprojekt, der har bidraget til at gøre den offentlige sektor mere overskuelig og sammenhængende for borgere eller virksomheder eller på anden måde markant har gjort kontakten til institutionen eller myndigheden lettere for dem, markant har forbedret servicen, eller forbedret borgernes retssikkerhed, mobilitet, tryghed og trivsel.

Faktaboks: BBR

Bygnings- og Boligregistret (BBR) indeholder oplysninger om Danmarks grunde, bygninger, tekniske anlæg og private boliger. Ejeren har ansvar for at følge op på, om BBR-oplysningerne for ejendommen er korrekte.

Det gøres nemt via selvbetjeningsløsningen, som UFST har udviklet.

Se en kort film om BBR

Faktaboks: OffDig2020

Læs mere om OffDig2020, som arrangeres af KL, Digitaliseringsstyrelsen, KITA, Danske Regioner, Djøf og Danske IT-advokater.

Vær opmærksom på, at Dansk IT udskyder konferencen OffDig til et senere tidspunkt.

Læs om den årlige digitaliseringspris